Sep 21, 2008

Malasnya diorang nie..

seeing is believing....

kawan aku penah cakap orang kat sini malas skit, aku percaya. kawan aku cakap orang kat sini tak suka wat kerja, aku percaya gak. kawan aku cakap kat sini ketinggalan 20 taun dengan tempat kita, aku percaya gak.

Ok skrang aku nak bawak korang masuk dalam satu pemikiran yang luar biasa. pemikiran yang boleh mengubah persepsi sesuatu benda.

Kalau diperatikan kehidupan orang kat sini memang la diorang nampak macam pemalas tak suka bekerja dan macam2 lagi label yang kita bagi kat diorang. mungkin pasal kita dah bekerja sekian lama dan dah masak dengan pelbagai jenis kerja. kalau kat opis macam-macam kerja orang kita boleh buat. kalau dekat offshore macam-macam kerja kita boleh buat, ditambah lagi dengan Multi Skill atau pon dual skill. kadang-kadang satu orang ada macam-macam skil, ade skill kerja ada skill masak ada skill pancing ada skill bercakap ada skil wat modified ada skill bolasepak, member aku ada sijil kejurulatihan apa. rajinnya orang kita nak dapat kan skill dan yang paling bagus ialah skill bodek tak ramai yang dapat skill nie pasal kalau sumer ada skill bodek nanti penuh lak kota 2. orang kat sini sumer malas nak ratakan tanah pon malas.nak tolong org pon malas.

tapi....

memang betul laa org sini tak tau lagi buat keje sebab diorang nya pembangunan lambat. sebab diorang nya resources sumer limited.diorang nya skill belum develop lagi. bukan nya diorang ada internet kat rumah nak join skim cepat kaya macam kita.nka melabur swisscash pon diorang tak tau.kita kena gak laa pikir kenapa diorang jadi macam tu. kena laa kita faham kenapa diorang malas.ada member aku kat sini cakap budak suruhan dia rajin " time macam nie mesti dia dah mop lantai" maknanya diorang dah buat keje aa tu.maknanya diorang dah tau aa tu time keje diorang.orang kita pon tak de nak keje dari pagi sampai tengahari non stop cuma orang kita pandai bagi masa wat keje dah memang bleh budget aa satu ari apa benda yang bleh disiapkan.aku rasa kalau kita betul cara nak bagi keje kat diorang, diorang suka jer wat keje. member aku cakap kita kena provekan kat diorang dulu lepas tu memang diorang akan ikut cara kita.ade gak kadang-kadang dah 4 kali prove tapi tak jalan jugak.mungkin pendekatan kurang seswai kot.mungkin sekali sekala kita tukar skit dari kerja jadi hiburan dari hiburan jadi beban baru diorang faham kot. ade gak dikalangan diorang disebut2 bila dah pandai jadi eks semacam dah tak dengar cakap orang, tu maknanya mereka tetap dengan pendirian mereka.sebab mereka rasa mereka dah pandai dah bleh buat keputusan.kita pulak label diorang tak dengar cakap orang.tak dengar cakap kita yang sudah puluhan tahun dengan urusan keja.kalau asyik kita keluar arahan memang laa diorang malas nak ikut.sekali sekala kena laa bagi peluang kat diorang.bagi sedikit tanggungjawab kat diorang.biar diorang buat keputusan.kalau tak betul kita tegur kemudian.malasnya diorang nie...kita memang suka labelkan orang, macam kita labelkan lembu jantan.

dulu malaysia pon mundur juga, nasib baik ada UMNO uruskan kerajaan. tolong atur kedudukan kaum dan kewangan.kalau tak melayu pon jauh ketinggalan.ingat cina pon dok gali timah jual getah sampai sekarang.dulu kita pon malas macam diorang pasal sumber pekerjaan tak banyak.pasal pengangkutan pon tak bagus macam sekarang.tapi bila kita dah maju dari diorang kita label diorang macam tu pulak.diorang berperang dengan senjata tapi kita menikam dengan label-label malas kita. kita kena kuatkan iltizam datang kesini nak bagi sokongan bukan nak tikam dari belakang.kita lakukan dengan terbaik untuk tolong saudara sedunia kita.saudara seislam kita.untuk kebajikan dan kemakmuran.kita pon bukan nya tak dapat keuntungan.

aku dulu memang suka tempek label kat orang, macam-macam aku bleh labelkan macam amik kertas kat printer jer aku tempek kat orang tapi bila kawan aku bagi nasihat jangan suka labelkan orang.aku pikir-pikir gak laa..sapa laa aku disisi tuhan nak labelkan orang dengan macam-macam.

kadang-kadang aku pikir gak laa kenapa virus label nie cepat berjangkit mungkin punca dari media kita yang suka-suka melabelkan orang, melabelkan puak sebagai pembangkan. labelkan mat rempit, labelkan bohsia,labelkan orang atasan yag paling best skali kalau dapat label ornag kaya.kawan kalau kita kerja susah skit kita pon sekali sekala ade gak keluhan cuba pikir pasal diorang yang tak dapat training macam kita orang memang malas aa diorang.

korang mesti tak suka baca pasal nie. tapi ade gak yang dok ulang-ulang.aku memang sengaja tak atur ayat baik-baik sebab aku pon malas juga kadang-kadang.

Harap korang tak label aku jadi macam-macam.sekian


This entry is to demostrate how perception overcome the situation and how twisted thinking could be an advantage in your normal life.

1 comment:

  1. This is only for demonstration purposes, it will not describe my stand point.

    ReplyDelete