Nov 22, 2008

Buku Rancangan Mengajar...

Korang tau dak kalau cik gu baru nak ngajar mesti kena sediakan Buku Rancangan Mengajar. Buku nie biasa Guru Besar akan check setiap minggu. Kalau cik gu yang baru keluar maktab dan lawa maka Guru Besar akan check lebih kerap. Cerita aku kali nie bukan pasal buku ngajar dan cik gu lawa.. tapi macamana aku handle aku nya trainee...

Mula-mula dulu den rasa tugas mengajar nie bukan bidang aku, bini den pon selalu tegur bila aku ngajar matematik kat anak aku, selalu cakap aku tak de bakat jadi cik gu. Aku rasa bukan aku tak de bakat, cuma aku tak penah buat keje tu. Kalau kita tengok line trainer kita dulu pon bakat mengajar diorang bukan nya tinggi sangat tapi diorang cuba gak laa mengajar aku dengan baik.

Masa aku mula-mula terima trainee dulu aku pon cemas gak laa..pasal aku ni dilatih untuk keje jer bukan untuk mengajar. Bakat mengajar aku memang tak de langsung. Kali pertama aku dapat trainee yang bagus skit laa..dengar cakap dan mudah di ajar. Kalau nak bangdingkan dengan Kudin yang dapat trainee yang agak degil.

Aku nya style. Pagi, diorang keluar ngan aku lepas tu aku wat keje aku, mana-mana yang diorang tak faham diorang bleh tanya aku. Aku nya trainee pon bukan nya calang-calang orang semua engineer nya. Bila aku tanya pasal diorang nya kelayakkan memang semua diploma ngan degree holder semua. Tapi aku macam ada problem gak laa. Korang mesti nak tanya kenapa aku menghadapi masalah bila nak ajar diorang, sepatutnya lagi senang ajar orang yang dah pandai.

Masaalahnya yang pertama, diorang belajar terlalu tinggi sehingga tak kenal spanner, screw driver dan juga pipe wrench, hammer pon diorang tak kenal. Pelik aku yang pertama dengan sylibus diorang nie. Kadang aku pikir gak diorang nie training nak jadi technician ke nak jadi supervisor, konpius aku..

Aku pon dulu ada gak belajar dikloma (separuh jalan jer) dan aku pon dulu ada gak di ajar dengan basic semua. Kalau setakat screwdriver tu dari umo 10 taun aku dah kenal.

Kadang-kadang aku jadi angin juga time pagi depa dok lepak lam kete jer, macam dah tau semua benda. Macam bagus jer, tapi bila aku tanya satu benda, insulator pon depa tak tau nak sebut.

Sekarang nie aku dah came out dengan rancangan mengajar. Aku akan cuba kurang kan skit la agresif aku. Sekarang nie aku dah rangka pelan pembelajaran untuk diorang supaya aku tak dapat stress diorang pon suka dengan training. Aku nya pelan pembelajaran sekarang berkonsepkan psaikologi dan juga keamanan. Pendekatan yang aku jalankan sekarang ialah pembahagian masa yang sesuai untuk diorang belajar dengan selesa. Biasanya aku akan bagi satu task untuk diorang buat kemudian aku akan bagi masa untuk diorang habiskan task diorang. Aku akan tinggalkan diorang di satu tempat supaya diorang dapat belajar dengan aman.

Sekarang aku tengah monitor pelan pembelajaran aku.

3 comments:

  1. Good approach.. well done bro Tho.

    Ayah su setuju dengan cara hang tu, satu task untuk satu masa & tinggal kan dia org siapkan task tu. Tapi nasihat aku , bergantung pada task juger..

    Ok..Last week aku ada drain liquid dari MALA receiver, process to retrieve 24" pig from Mala. Masa tu aku sama2 isolate receiver dengan budak trainee ( tak ramai..ada 20 org jer..termasuk aku & senior operator). Selalu nya untuk complete drain ambil masa 2-3 jam (psl crude ni high viscosity) consider inlet block valve holding good, kalau passing mungkin ambil masa yg lebih..(Main block vlv selalu problem pasal boleh 'over turn' tak ade stopper - made fr China). So nak jadi cerita, draining suspended for lunch hour ( masa tu kul 12:00 tgh hari, that means kul 2:00 ptg akan continue semula). Aku pun suruh lah budak trainee isolate receiver tu,purposely to avoid crude over flow to open pit..(masa tu aku duk kat H2O treatment plant). Mula nya aku percaya lah dia orang buat pasal ni dah kali ke-5 aku ajar dia orang nak buat draining(tak termasuk task report tu, se-ingat aku dah 10 task dah aku sign 'pig receiving'), dlm waktu yang sama aku pergi juga check pada kul 13:00 tgh hari, tapi biasa ler check yg main vlv aje psl dah taruk kepercayaan pada mereka. Tapi bila environment temperature meningkat aje ( kul 2:00 pm ,38 - 40 deg C), crude oil dah leak dekat release valve, ape lagi berlari ler aku kat Mala receiver.. check balik rupa nyer release valve tak fully close & main block valve passing badly, tambahan pula crude viscosity dah jadi cair, so..increase passing and leaking rate. Nasib baik tak banyak..dlm 5 bbls.

    Terpaksa ler Hj.Zaini deploy "oil spill response team" (sebenarnya budak2 trainee jer & Vacuum truck). Kat sini aku cukup kagum dengan dia orang, maksud aku 'team work' yg mereka tunjukkan(mungkin psl dah kena 'basuh' dgn John Khan sebelum tu kut..), kalau Utara tolong dpt kan soil, dan yg selatan pula 'contain & recover back the spilled crude', tapi yg kelakar tu..yg mamat Selatan nie suka sangat main dengan benda2 hitam.. happy bebenor dia org masa tu ( org terangganu said "berkubang" dlm minyak tu..). Kul 5 ptg, kami managed to recover spilled crude & situation declared under control from OSC ( Hj.Zaini), so kami pun bergambar & dapat ler satu lagi task untuk budak2 trainee "PW 5.1 - Work in Team".

    So, moral of the story "never aspect their skill & knowledge same as our standard,the way they catch-up the skill little bit slow,but with full respect..we cannot afford to transfer our skill & technologies as what we are practices in our region,especially like the way we taught our junior". Dengan erti kata lain.. Team leader mcm you, silap hari bulan 'makan' lagi 2 tahun baru boleh balik M'sia.. he..hee.he.. padam muka kita semua..

    ReplyDelete
  2. Sini nya crude dia macam foam.. kalau masuk satu botol sampel bleh kluar satu botol lagi...kalau keluar skit pon bleh merebak ....

    ReplyDelete
  3. Salam semua ... aku pun nak bagi komen skit dalam blog geng aku nieeee ... mula2 pasal trainee niee. Keje aku bukan ngajor tapi duk check dia orang punya task.. nak betulkan task tu pun kena ngajor juga secara dok langsungnya. Group pertama masuk FSF .. dia orang tunjuk task kat aku ... pening aku faham ayat dia orang nie, bercakap orang putih boleh tahan tapi bab menulis teramatlah teruk .. nak ke faham benda apa dia orang tulis tu .. aku kena baca berbelas2 kali... lepas tu tengok pula gambar hak dia orang lukis pasal wellhead, flowline, pigging system dan sampai ke OGM ... nak suka pun ada ... tengok gambar well pcp dan dia orang lukis pump drive head dengan motor ..macam benda hak gantung pada kambing jantan jeeee ..kakakaaaaah.. nak suka aku tengok gambar tuu .. puas ngajor nak suruh dia orang reti .. bengak, payah dia orang nak faham ... lastnya aku kena terima dia orang seadanya .. hentam je lah ... nie hak group pertama. Mungkin silap aku sebab mengharapkan yang terlalu tinggi untuk dia orang... Group kedua ok skit lahhh ... tapi tengok2 group utara dan selatan nieee ada perbezaannya ... kami yang mengajor dia orang kat sini jee fahammmmm ... terimalah seadanya ... tapi seorang trainee yang aku amat geram ... kaki melawan, belajaor malas nak mampus ... hantar ke Mala .. teruknya juga lapuran yang diterima ... hantar ke CPF .. sama jeee .. duk main komputer jeee .. keje takboh kotor sikit doh .... mampus lah nak jadi operator ginieee ... hidup WNpoc.... hidup Wnpocccc...

    ReplyDelete