Jun 22, 2009

Bila balik cuti....

Ok this time cuti den agak meletihkan skit. Walaupun letih ada juga kepuasan apabila dapat menyiapkan satu projek dalam masa yang agak singkat.

Projek kali nie bertajuk geotagging, geotagging mula menjadi ketagihan sejak den ado Nikon P600 dan GPS enable PDA. Apa sebenarnya geotagging?

Ok sebagai contoh, kamera P6000 dari Nikon mempunyai GPS yang terbina dalam (ayat skema lak), kamera ini mampu berkomnikasi dengan satelite GPS yang banyak terdapat diruang udara, apabila feature ini di aktifkan kamera akan merekodkan data kepada setiap gambar yang di ambil. Data ini akan disimpan sebagai "EXIF" file yang terdapat pada kebanyakan kamera.

Kebiasaannya den menggunakan Picasa 3 dan Google Earth untuk mendapatkan lokasi dimana gambar di ambil. Satu fail akan disimpan untuk menunjukkan lokasi dan photo, tetapi hanya den saja yang syok sendiri ...skrang nak bagi sumer kawan-kawan syok lak tengok peta, bleh zoom-zoom lagi.

Picasa web juga mampu mengesan data GPS dan memaparkan peta lokasi.

Projek yang sedang den usahakan sebenarnya adalah tiruan dari beberapa website yang telah sedia ada.

Objective project
  1. Pecuma pada setiap masa
  2. Untuk kawan-kawan semua
  3. Untuk orang lain.
  4. Untuk tujuan perniagaan.
  5. Untuk menghabiskan masa cuti.
  6. Untuk mengelakkan diri dari kerahan tenaga oleh ......( ya marra..i nak buat nie kejap, u antar budak2 ek...) hehehe..

Status projek- siap dah, tunggu nak promote jer...

laman web Mashiwein.com ( baca dulu jangan tokan lai.... )

kawan-kawan yang ada GPS nya PDA bleh la... register dan upload gambar dan seterusnya memaparkan lokasi di google map. Bila balik, gi jalan mana-mana bleh tunjuk kat member-yang lain. Malaysia pon bleh upload gak...upload dari PDA pon bleh...no hal nya...

kalau nak bagi cadangan pon memang dialu-alukan (bleh spend masa lagi wat web neh....)

sekian...

2 comments:

  1. Haaaaaiii salam semua..

    Promoter yang hebat nie dah mula inject racun ... percayalah ada yang tersangkut dengan hobi baru nie dan gadget baru nieee..... selamat mencuba semuaaaaaa...

    ReplyDelete
  2. Hehehe...lepas nie nak tukar karrier lak jadi promoter suparmarket.....bleh jual produk cuci lantai...hehehe...

    ReplyDelete