May 19, 2009

kawan saya...


saya ada kenal dengan sorang kawan...tapi dia bukan melayu dia cina...tapi dia baik laa..biasa laa cina kadang-kadang dia pon tak tau adat dan ugama orang Islam. Ada la satu kali dia tanya.."semua orang melayu potong ka" saya cakap bukan orang melayu saja semua orang Islam kebiasaan nya kena potong la sebab dalam agama macam tu. Cerita ni sebenarnya dah lama, masa aku kecik-kecik dulu..

Sekarang nie baru aku terpikir kenapa kawan aku tanya macam tu...baru aku dapat relatekan soklan member aku dengan orang melayu, baru aku tau jawapan yang tak official kenapa melayu suka potong kenapa tak ditanya orang islam suka potong tapi di tanya orang melayu suka potong..aku pon sama suka potong sebab aku melayu..memang orang melayu segelintir jer yg tak suka potong..

contoh orang melayu suka potong ialah potong kiu, potong cakap, kereta potong, potong wayar talipon dan banyak lagi bab-bab potong yang serasi denagan orang melayu dalam bab politik pon banyak juga kes potong nih.

korang mesti pelik kenapa aku wat cerita potong lak time ni..bukan apa ...aku baru tau jawapan dari member aku tuh...sekarang baru aku rasa kenapa beriya-iya benar kawan aku tanya soalan tu...kenapa potong jadi topic hari nie...

korang mesti nak tau kenapa ayat potong diulang sebanyak mungkin dalam post nie...

OK...sekarang heboh dok cerita ..ELAUN KENA POTONG...yang tukang potong semua orang melayu..memang betul lah soalan member aku. "Kenapa melayu suka potong"

Aku pon melayu, bukan aku nak malukan melayu pulak. korang mesti pikir tak elok ooo wat post camni...tak elok oo cakap kat org melayu cam nie...tapi cuba korang pikir potong elaun elok dak..

aku cool jer..kalau ye pon elaun aku kena potong...sebab kebisaan nya yang kena potong tu buleh di sambung balik...nak ikat buleh nak welding pon buleh..tapi kalau dikat2 elok tak rupanya?
kalau di gam pon mungkin nampak kesan skit-skit. Tak pe la kalau diorang rasa diorang lagi bagus berkhidmat untuk syarikat dengan adegan potong-potong cam tuh, biaq pi la depa .... tapi kalau itu dah memang hak yang dijanjikan oleh syarikat untuk aku...esok-esok ko terima lah padah nya...sebab aku rasa yang potong tu melayu..dan aku rasa yang melayu tu Islam...akan ku tuntut segala hak aku di akhirat. tidak pernah aku pikir nak potong hak orang macam tu....


last skali aku setuju dengan kawan aku..."orang melayu suka potong".

korang mesti terpikir macam aku gak..(kalau bagi kat member cina aku tu wat keje terpotong dak elaun aku?)

No comments:

Post a Comment