Sep 7, 2009

cerita

Aku masih lagi memandu di jalan yang sama, aku masih lagi mengikut trek yang sama aku gunakan dua bulan yang lalu. Jalan dari tanah merah yang lembut ketika hujan. Terdapat juga kawasan jalan yang menjadi becak dan merbahaya akibat dari hujan yang kerap turun minggu lepas. Apa yang menarik tentang jalan yang aku lalui ialah pokok-pokok kecil yang dulu tumbuh di tepi-tepi jalan sudah tinggi, kalau dulu aku memandu perlahan untuk meneropong anak-anak rusa yang berkeliaran. Kalau dulu dari jauh sudah nampak kelibat rusa dan burung-burung yang berterbangan mencari makanan di lopak-lopak air. Kini pandangan sudah terhalang.

Pokok-pokok jerami yang sudah tinggi menjadi hiasan pandangan di kiri dan kanan jalan. Ada juga yang sudah mula mengeluarkan bunga-bunga yang berwarna kuning. Burung-burung kecil juga kelihatan berterbangan mencari makanan, ulat dah serangga kecil yang sememangnya menjadi hidangan manakala daun-daun kering akan di kutip oleh burung kecil untuk membuat sarang. Beberapa kawasan yang dahulunya kering kontang sudah mula di penuhi air.

Kehadiran nyamuk mula dirasakan ketika aku keluar dari kenderaan untuk melakukan tugas seharian. Kehadiran nyamuk juga bermakna aku patut mengambil ubat untuk mencegah Malaria yang di bekalkan. kehadiran nyamuk juga bermakna aku terpaksa mengurangkan kegiatan di malam hari. Nyamuk yang aku hadapi semuanya bersemangat tinggi menyerang mangsa ala Kamikaze askar Jepun, kalau di kampung ku nyamuk akan berlegar-legar dengan suara yang nyaring sebelum mengigit mangsa berbeza dengan nyamuk kamikaze yang terus menyerang dan mengigit.

Begitulah peredaran masa dan musim, betapa cepat masa berlalu meninggalkan kita, betapa musim berubah. Ada juga aku berfikir tentang perubahan sikap dan perasaan yang aku lalui sejak dua bulan yang lalu. Perubahan memang berlaku dan akan terus berlaku. Aku berharap supaya perubahan yang seterusnya membawa manfaat dan kebaikan kepada semua.