Jan 20, 2012

Baru ku sedar

Baru ku sedar

Saat kelahiran ku, papaku yang mengazankan di telinga ku
Saat aku masih kecil ummi yang menyusukan aku sehingga aku bisa sihat dan membesar.
Ketika aku masih kecil bapaku tidak putus putus memanjat kan doa ke hadrat illahi, mendoakan kesejahteraan ku.
Baru kusedar, ketika aku mula bertatih meniti gelegar kayu, papaku lah yang memegang jari kecil ku untuk memimpin, aku tau papaku tersenyum ketika itu, saat aku mula melangkah.

Baru kusedar, azan pertama yang aku dengar adalah janji kepada yang esa, tuhan yang satu.

Baru ku sedar papaku yang selalu mengajarkan pertuturan pertamaku.
Baru ku sedar papaku yang mengaturkan doktor ketika aku mula batuk dan hingus di hidung.
Baru ku sedar, papa ku bekerja membanting tulang mencari rezeki untuk membesar kan aku,
Baru ku sedar papa dan ummi begitu sayang kepadaku.

Baru ku sedar, ketika umurku semakin meningkat, aku lupa akan jasa papa dan ummi
Baru ku sedar betapa aku semakin degil ketika itu.
Baru ku sedar, perkataan ku menguris hati papa, padahal papa yang mengajarkan percakapan ku dulu.
Baru ku sedar kenapa papa menyuruh aku solat dan baca quran, tapi kedegilan ku menguji kesabaran papa.
Baru ku sedar kenapa papa ku sesekali amat marah dengan ku, baru ku sedar papa cuma mengajarku erti kehidupan.

Suatu ketika aku membayangkan suara azan papa ku
Suatu ketika aku bayangkan papa terbongkok bongkok memimpinku bertatih.
Suatu ketika aku bayangkan papaku "a a a" ketika menyuapkan bubur nasi kepadaku
Suatu ketika aku bayangkan papa mengajarkan doa suci kepadaku.
Suatu ketika aku bayangkan papa menepuk belakang supaya aku tidur.
Suatu ketika dimana papa menyanyi untuk tidurkan ku.
Suatu ketika papa memeluk erat tubuh kecilku.

Masih lagi ku ingat senyum papa melihat ku.

Ayah, semakin hari, semakin rindu dengan ayah.
Ayah, semakin hari semakin segar senyuman mu kelihatan.
Ayah, semakin hari semakin kuat rasa rindu

Ayah, Mie dah pandai baca quran
Ayah, Mie dah sembahyang
Ayah, Mie dah tak degil macam dulu
Ayah, Cucu ayah tak macam Mie dulu, dorang dengar cakap
Ayah, Mie memang sangat rindu dengan ayah.
Ayah, Mie doakan ayah selamat
Ayah, Mie doakan kesejahteraan ayah.

Al Fatihah untuk ayah.

Baru ku sedar.



- Almost on the dot.